Dlouhodobě se věnuji firemnímu software a postupně objevuji – určitě pro sebe – odlišnosti této oblasti softwarového vývoje. Dnes chci napsat o hodnotě firem, které dodávají firemní software, a proč bývají podhodnocené. Reálná hodnota firmy může snadno násobně narůst změnou strategie.
Jak jsem naznačil, před lety mi nebyla některé specifika tvorby firemního software jasná (a určitě jsou mnohá další, na která teprve přijdu). Při budování FlexiBee jsme vyvinuli dobrý produkt s několika úžasnými funkcemi a vlastnostmi, dostali jej na trh a čekali odpovídající zájem. Oprávněně, vždyť naše FlexiBee bylo řešením mnoha reálných problémů, na které konkurence měla jen drahá a polovičatá řešení. Ale přes kladnou odezvu se masivní zájem v počátku nedostavil a já si prošel fází určitého zoufalství.
Co je firemní software? Pořizují si jej firmy, aby lépe fungovaly, více vydělávaly či snáze plnily zákonné povinnosti. Software srůstá s firmou, prorůstá jejími procesy a ty jsou naopak upravovány pro soulad se software. Proces změny software proto není jednoduchý: kromě samotné implementace či importu předchozích dat, která na čas pohltí nejschopnější lidi firmy, je potřeba důkladné školení uživatelů. I dobře zvládnutý přechod na jiný software může vést k omezení provozu a dočasně snížené produktivitě (chvíli trvá, než nový software přejde uživatelům pod kůži). Je toho tolik, že když spočítáte náklady, cena softwarové licence náhle tvoří méně než 50 % celkových nákladů na přechod. Připočtěte obvyklou rezistenci uživatelů vůči sebemenší změně jako odstín ikonek a násobte nečekanými úlety zaměstnanců (zažil jsem případ, kdy účetní podala okamžitě výpověď, jakmile se dozvěděla o záměru změnit účetní software, aniž by se ptala, jaký vlastně bude nasazen). Je tedy myslím jasné, proč firmy nerady mění firemní software a proč jsou v této oblasti velmi konzervativní.
Pro firmu vyvíjející firemní software tento konzervatismus znamená na počátku především pomalý růst. Zakladatelé firmy to v této fázi nemají jednoduché: vše jde pomaleji, než plánovali a čekali. Jen pozvolna rostoucí obrat a malý zisk je živným podhoubím pro pocit, že jejich firma – přes investované úsilí a dobrý produkt – má vlastně zanedbatelnou hodnotu.
Zapomínají však na podstatnou skutečnost: firemní software pořádně vydělává, až když je v režimu pouhé údržby (je označen za zastaralý). Jde o velmi důležitý fakt, který nemusí být zřejmý na první pohled a proto bývá často zapomenut. Když budujete firemní software a trpělivě získáváte zákazníky, neroztáčí se jen motor vaší firmy, ale také obrovský setrvačník. Je těžké se s ním odlepit od země a dostat se do výšin, ale až jednou přiškrtíte přívod paliva, energie setrvačníku vás udrží ještě dlouho ve vzduchu. Stane se z vás velmi pomalu přistávající letadlo.
Podívejme se na čísla: mějme softwarovou firmu, která při obratu 50 mil. Kč vytváří zisk 5 mil. Kč. Firma je již stabilní a její růst je malý až minimální. Faktor očekávání budoucího růstu, který dokáže vyhnat hodnotu firmy pěkně vysoko, bude při ocenění firmy velmi nízký. Klíčem k určení ceny firmy se proto stanou spíše reálné ekonomické výsledky a firma může být ohodnocena třeba na 25 mil. Kč (5x EBITDA).
Co kdybychom ale změnili fungování firmy a snížili náklady? Omezíme vývoj nových funkcí a náklady na vývojáře klesnou o 30 % (možnosti omezení nákladů na vývoj jsou závislé na míře nákladů na nezbytnou údržbu, uvažuji rovnou nepříznivý scénář účetnictví s rozsáhlými legislativními změnami), marketing utlumíme o 90 % a následné snížení nových prodejů umožní redukovat podporu o 70 %. Pro dlouhodobé fungování firmy žádné rozumné kroky, ale zisk roste na 29 mil. Kč! Hodnota takové firmy dle stejného klíče náhle skáče na 145 mil. Kč (5x EBITDA), což je trojnásobek obratu. Přes razantní omezení nákladů je firma stále schopná udržovat produkt ve stavu, kdy jej mohou zákazníci spokojeně a dlouhodobě používat. Množství zákazníků bude časem pochopitelně klesat, ale je možné dále omezovat náklady. Taková firma bude jistě vytvářet zisk i po pěti letech.
Proto nezapomínejte – firemní software má vyšší hodnotu, než si myslíte a než ukazují klasické poučky. Jen si na tu hodnotu musíte dlouho počkat. A tak firmu neprodávejte pod cenou. A pokud ji naopak kupujete, věřte, že se jedná o dobrou investici.
Samozřejmě souhlasím, pěkně jsi to napsal Petře. Na tohle téma jsem četl a doporučuji dál velmi zajímavou knížku „Jak vzniká zisk“ od Eliyahu M. Goldratt.